ROI Nedir ve Nasıl Hesaplanır?

ROI Nedir ve Nasıl Hesaplanır?

Bu içeriği bir sonraki içeriğimize altyapı olması amacıyla kaleme alıyoruz. Bir sonraki içeriğimiz “SEO’da ROI Hesaplama Nasıl Yapılır?” olacak. Bu sebeple ROI‘nin ne olduğunu ve nasıl hesaplandığını dikkatlice Türk SEM blog sayfamızda anlatalım istedik.

ROI Türkçesi “yatırım getirisi” anlamı taşımaktadır.

ROI’nin Anlamı

Yatırım getirisi (ROI), yatırımlarınızın ne kadar iyi performans gösterdiğini ölçen hesaplama yöntemidir ve hesaplama sonrası size yüzdelik bir oran verir. Başka bir deyişle ROI, işletmeniz için yatırdığınız paranın gelir olarak geri dönüp dönmediğini ve işletmenizin yatırıma değer kar değerini bilmenizi sağlar. 

ROI = Net Gelir / Yatırım Maliyeti x 100 = ROI (Yüzdelik Değer)

ROI’yi yüzde olarak yazarsınız. Yüzde olarak ne kadar büyük olursa, yatırım o kadar iyi olur.

ROI Hesaplama Aracı

Bilgi : Net kar kısmına yıllık tüm giderler çıktıktan sonra elinize kalan karı yazmalısınız.

ROI Nedir

Örnek ROI Hesaplama

Yatırım getirinizi bulmanın ilk adımı yatırımınızın maliyetlerini yatırımınızın kazançlarından çıkarmaktır. Maliyet kalemi doğrudan yatırıma giden, ödediğiniz masrafları içermektedir. Örneğin, maliyetlerden biri ürünlerin nakliyesi olabilir, tüm maliyetlerinizi dikkatlice hesaplamalısınız. Kazançlarınız ise yatırımdan kazandığınız her türlü geliri içermektedir. 

ÖğeMiktar
Toplam Hasılat500.000 TL
Satılan Ürünlerin Maliyeti250.000 TL
İşletme Gideri100.000 TL

Yukarıdaki grafikte bahsettiğimiz örnek şirketin yatırımdan elde ettiği kazançları ve maliyetlerini tablo halinde gösterdik. Bu şirket 500.000 TL toplam gelir elde etti. Şirket ayrıca satılan malların maliyetine yani ürünler anaparası 250.000 TL, işletme giderlerine ise 100.000 TL harcadığını varsaydık. 2024 yılında bu oranlarda bir işletme olması muhtemel değil ama böyle bir şirket varsaydık.

Öncelikle yatırımın toplam maliyetini bulalım. Bunu bulmak için satılan malların maliyetini işletme giderlerine eklemeliyiz. 

Toplam tüm giderler 350.000 TL‘dir (250.000 TL + 100.000 TL).

Daha sonra toplam giderleri toplam gelirden çıkaralım.

Aradaki fark 150.000 TL’dir (500.000TL – 350.000TL).

Daha sonra “yatırımın kazancı ile maliyeti arasındaki farkı” yatırımın toplam maliyetine böleceğiz.

ÖğeMiktar
Yatırımın Net Kazancı150.000 TL
Yatırımın Toplam Maliyeti350.000 TL
Yatırım getirisi%42

Yatırımın net kazancını toplam maliyetine böldüğünüzde 0,42 (150.000/350.000) elde etmekteyiz. Bunu yüzde yapmak için sayıyı 100 ile çarpmamız gerekmektedir.

Yatırım getirisi %42 ‘dir.

Bu yatırım getirisi normal bir getiri oranıdır ve şirketin kaynaklarını verimli kullandığını göstermektedir. Yüzdelik olarak ne kadar yüksek olursa o kadar iyidir.

Küçük işletmelerde ROI hesaplamanın avantajları

Küçük işletme sahipleri için ROI hesaplamaları şirketinizle ilgili önemli bir oran ortaya koymaktadır. Yatırım getiriniz yani ROI oranınızın iyi seviyede olması dışarıdan finansman sağlamanıza yardımcı olabilir. Yüksek bir yatırım getirisi oranı yatırımcılar için risk kat sayısını azaltacaktır. Bankalara işletme kredisine başvuracaksanız yatırım getiriniz kredi veren bankalar için ödeme yapabileceğinizi gösterebilir.

Yatırım getiriniz aynı zamanda işinizi daha verimli ve sağlıklı bir şekilde yürütmenize de yardımcı olabilir. Aynı zamanda yatırımlarınızın ne kadar başarılı olduğunu görmek için formülü kullanmakta mümkündür. Örneğin; Google Ads ve Google SEO üzerine dijital pazarlama kampanyası yürüttüğünüzü varsayalım. Hangisinin daha yüksek verim elde ettiğini görmek için her iki yöntemin yatırım getirisini (ROI hesaplayıp) bulabilirsiniz.

Bir sonraki yazımızda SEO çalışmalarında ROI hesaplama ve yine aynı şekilde Google Ads ROI hesaplamalarının nasıl yapılacağını anlatacağız. SEO & Reklam Blog sayfamızı ve Türk SEM sosyal medya hesaplarını takip edebilirsiniz.

Related Posts
Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *