SEO vs TV Reklamları, Hangisi Daha Mantıklı?

SEO vs TV Reklamları, Hangisi Daha Mantıklı?

Pek çok şirkette bütçeyi hangi pazarlama türüne yatırmanın mantıklı olduğu sorusuyla karşı karşıya kaldım. Bütçe ayrılması noktasında kararlar genellikle hızlı verilmesi gerekiyor: TV reklamlarına mı güvenmek daha iyidir yoksa SEO daha mantıklı bir yatırım mıdır?

Şunu söylemeliyim 2024 yılında Türkiye’de TV reklamı oldukça iyi çalışıyor. 2010 yıllarında bu kadar iyi değildi.

Kulağa ne kadar garip gelse de bu doğru. Geleneksel medya doğrusal televizyondan dijitale doğru değişime rağmen, TV kanalları hâlâ Türkiye’de milyonlarca izleyiciye ulaşıyor.

Peki pazarlama bütçenizi SEO yerine TV reklamlarına yatırmak daha mı mantıklı olur?

Bu makalede iki pazarlama kanalını karşılaştırmak ve hangisinin sizin ve işletmeniz için daha faydalı olduğunu bulmak istiyoruz. Makale boyunca size sorunun neden bir seçenek seçmek yani TV mi SEO mu olmadığını göstereceğiz. daha doğrusu: İkisini birleştirirsek muhteşem olur. (Küçük spoiler: Gerçekten çok iyi olacak!)

TV Reklamcılığı

O halde bir pazarlama uzmanı olarak öncelikle TV reklamcılığına bir pazarlama kanalı olarak bakalım. Uzun bir geleneğe sahiptir; ilk reklam 1972’de Türkiye’de yayınlandı.

İlk tv reklamı

Her ne kadar tüketici davranışları ve medya son 50 yılda önemli ölçüde değişse de televizyondaki reklamlar her zaman varlığını sürdürdü. Öyle ki artık bazı YouTube kanalları eski reklamları korumaya kendilerini adanmışken, karikatüristler ve komedyenler güncel ve eski reklamların parodisini yapıyor.

Çoğumuz muhtemelen çocukluğumuzdan ve gençliğimizden reklamları hatırlayabiliriz: iyi yapılmış reklamlar aklımızda kalır.

Neden televizyon reklamı? Avantajlara genel bakış

İzlenme oranı azalsa bil, kanala ve yayın saatine bağlı olarak binlerce hatta milyonlarca potansiyel müşteriye televizyon aracılığıyla ulaşabiliyoruz. Bu kadar geniş bir erişime sahip olduğunuz başka pek fazla kanal yok.

Türkiye, dünyada 330 dakika ile en fazla TV seyreden ülke konumunda olması TV reklamlarının mantığını bir kat daha artırıyor.

İzleyiciler televizyon izlerken genellikle rahatlar ve anlamaya açık oluyorlar; dikkat süresinin oldukça kısa olduğu çevrimiçi ortamların aksine verilen bilgili alma eğilimdeler.

Dikkatten bahsetmişken: TV reklamları öncelikle görsel bir uyarıcıdır . Görüntülerin özellikle etkili olabildiği ve hafızaya yerleşebildiği bilinmektedir. Televizyondaki yayınlanan reklamlar yüksek derece de verimli olabilmek için ses bilgileriyle birlikte bu etkiyi hedefli bir şekilde kullanır.

Bu nedenle TV reklamları birçok insana ulaşır ve akılda kalır. Bu durumda izleyicide değerli olan bir etki yaratır. Marka bilinirliğini son derece arttırır.

TV Reklamcılığının Maliyetleri ve Zorlukları

TV reklamcılığının dezavantajlarını çeşitli yönlere ayırabiliriz.

  • Yüksek maliyetler : Reklamların üretimi ve dağıtımı önemli miktarda mali harcama gerektirir. Reklam alanı fiyatları, özellikle prime time sırasında önemli ölçüde artabilir. Reklamverenlerin karlı bir karar verebilmesi için bu maliyetleri beklenen satışla karşılaşması gereklidir.
  • Sınırlı hedefleme seçenekleri : Dijital platformların aksine, TV reklamları belirli kitleleri doğrudan hedeflemek için sınırlı fırsatlar sunar. Reklam mesajlarının geniş kitlelere dağılımı nedeniyle hedef kitlenin dışındaki izleyicilere ulaşması muhtemeldir. Bu da hiç müşteriniz olmama ihtimali kitleye reklam verdiğiniz anlamına gelir.
  • Yüksek rekabet : TV reklamları çoğu zaman rakip markalardan gelen mesajlarla dolup taşmaktadır. Buradaki asıl mesele kendi reklamlarınızla diğer reklamlar arasından sıyrılmak ve izleyiciler üzerinde kalıcı bir izlenim bırakmaktır.
  • Sınırlı süre : Televizyondaki reklamlar genellikle birkaç saniye gibi kısa bir süre ile sınırlıdır. Bu sınırlı süre içerisinde izleyicilerin dikkatini çekmek, dikkatlerini canlı tutmak ve akılda kalıcı bir mesaj iletmeniz gerekir.
  • İzleyici davranışındaki değişiklikler : Yayın hizmetlerinin artan çeşitliliği (örneğin Netflix) geleneksel TV reklamlarının erişimini azaltmaktadır. Özellikle dijital platformlar giderek daha fazla kullanan genç izleyicilere ulaşmaktadır.
  • Ölçülebilirlik ve ROI kanıtı : TV reklamlarının etkinliğini doğru ölçerek reklam yatırımının geri dönüşünü hesaplamak, daha detaylı veriler sunan dijital pazarlama kanallarına göre daha zordur.

Bu bahsettiğimiz dezavantajlar reklamverenlerin, hedeflerine etkili ve verimli bir şekilde ulaşmak için TV reklamlarını kendi pazarlama karışımlarına entegre edip etmeyeceklerini ve nasıl entegre edeceklerini dikkatlice düşünmelerini gerektirmektedir.

SEO temelleri veya çevrimiçi ortamda nasıl bulunacağınız

Arama motoru optimizasyonu veya kısaca SEO, dijital pazarlamanın en önemli disiplinlerinden biridir. Türk SEM’de SEO’yu uzun uzun sizler için anlattık.

Basitçe söylemek gerekirse, kendi içeriğinizi (veya bizim yani ajansınızın bakış açısından müşterinin içeriğini) Google, Bing ve Yahoo’nun arama sonuçlarında mümkün olduğunca belirgin bir şekilde görünür olmasını sağlamakla ilgilidir.

SEO, Yahoo gibi ilk arama motorlarının büyüdüğü 1990’ların ortalarından beri var. SEO disiplini Google’ın arama motoru pazarında devrim yarattığı 1998 yılında muhteşem bir yükselişe geçti. İlk sitemi tasarladığım 1999 yılında Altavista önemli bir arama motoruydu, fakat; zamanla Google tek başına lider olarak kaldı.

SEO’nun başlangıç noktası anahtar kelimelerdi, algoritmalar giderek daha karmaşık ve gelişmiş hale geldikçe optimizasyon da giderek daha karmaşık hale geldi; bu nedenle büyük firmalar artık iyi eğitimli uzmanları işe alınıyor.

TV reklamlarını incelediğimiz gibi arama motoru optimizasyonunun da ayrıntılı olarak güçlü ve zayıf yönlerini inceleyelim.

SEO odağında verimlilik ve sürdürülebilirlik

  • Hedeflenen erişim : Web sitenizi belirli arama terimleri için optimize ederek, sunduklarınızla zaten ilgilenen kişilere tam zamanında ulaşırsınız.
  • Maliyet etkinliği : Genellikle pahalı olan ve yalnızca ödeme yaptığınız sürece işe yarayan ücretli reklamcılığın aksine, SEO kalıcı olarak aktif kalır. Doğru şekilde kurulduğunda, her tıklamanın fazladan maliyet getirmesine gerek kalmadan sürekli olarak ziyaretçi çeker. Hak edilmiş sıralama olarak tabir edilir.
  • Ölçülebilirlik : Doğru analiz araçlarıyla arama motorlarından kaç ziyaretçinin geldiğini, hangi sayfaları ziyaret ettiğini ve ne kadar kaldıklarını tam olarak görebilirsiniz.
  • Kalıcı etki : Bir reklam kampanyası bütçe tükendiğinde sona ererken, SEO uzun vadeli ziyaretçi akışı oluşturur. İyi optimize edilmiş bir site; arama sonuçlarında yıllarca üst sıralarda yer alabilir ve size sürekli bir ziyaretçi akışı sağlayabilir.

Kısacası SEO ürün veya hizmetlerinizi arayanlara görünür olmanızda yardımcı olur, ücretli reklam stratejilerine kıyasla tasarruf etmenizi sağlar, veri analizi yoluyla değerli bilgiler sağlar ve uzun vadeli bir etkiye sahiptir.

SEO dezavantajları

Ne yazık ki SEO’nun sadece avantajları yok.

En önemli zorluklardan biri gerekli olan uzun zamandır. SEO genellikle kısa vadede işe yaramaz; Nihai sonuçların görülmesi haftalar hatta aylar alabilir. Halihazırda oldukça görünür ve iyi optimize edilmiş sayfalar için yeni içerik daha hızlı eklenebilir ancak bu içerikleri de güncellemek gereklidir.

Ayrıca SEO günümüzde karmaşık bir alandır. Uzmanlar bile çoğu zaman tüm yönlere hakim olamıyor, bunun yerine belirli alanlarda ve sektörlerde uzmanlaşıyorlar. Bunun temel nedeni giderek daha karmaşık hale gelen arama motoru algoritmalarıdır. Basit yöntemler ve belli püf noktalara ağırlık vermek artık çok bir işe yaramıyor.

Arama sonuçlarında üst sıralara çıkma rekabeti de oldukça yüksek. Çoğu alanda halihazırda yerleşik siteler ve içerikler bulunmaktadır. İyi içerikle bile bunları aşmak zordur. Daha kolay alanlar nadirdir ve genellikle yalnızca düşük arama hacmine sahiptir.

TV reklamcılığı ve SEO’nun birleşimi, işte doğru kullanım

Artık hem TV reklamcılığını hem de SEO’yu ayrıntılı olarak karşılaştırdık.

Peki kararın bir tek pazarlama türü için kullanılması gerektiğini gerçekte kim söylüyor? Pazarlamada tek bir türe odaklanmak neredeyse hiçbir zaman mantıklı değildir. Daha da önemlisi verim ve başarı için tür sayısını artırmak gereklidir.

Dijital pazarlama ve TV pazarlamasının birleşimi ilk başta alışılmadık görünebilir. Ancak daha yakından bakarsak iki kanalın birbirini mükemmel şekilde tamamladığını ve hatta TV reklamlarını SEO tetikleyicisi olarak açıkça belirtebiliriz.

Çevrimiçi marka bilinirliğiniz için turboşarj görevi gören TV reklamları

Daha önce de vurguladığımız gibi TV reklamları, iyi reklamlarla birlikte marka bilinirliğini ve güvenini çok güçlü ve sürdürülebilir bir şekilde artırır.

Sonuç : İlgili izleyicilerin marka, şirket, ürün ve hizmetler hakkında daha fazla bilgi edinmek istemesi nedeniyle marka adına yönelik arama hacmi artıyor. Bu durumun SEO süreçlerine bir katkısı var.

Kullanıcılar sektörünüzdeki ürün veya hizmetleri aradığında, reklamlardan markanızı tanıyorlarsa sitenize tıklama olasılıkları daha yüksektir. Bu alakalı aramaların sayısını artırır ve Google’a web sitenizin sektörünüzde önemli bir bilgi kaynağı olduğuna dair güçlü bir sinyal gönderir.

Düzgün bir şekilde optimize edilmiş bir web sitesi, harika bir kullanıcı deneyimi ile yüksek kaliteli ve ilgi çekici içerik marka fanatiklerinizde artış sağlayacaktır. TV Reklamları ile Content Marketing’in beraber hareketi marka fanatikleri sayısında önemli artış sağladığı gözlemlenmiştir.

TV reklamlarıyla başarılı bir çevrimiçi varlık kazanın

Çok aranan bir marka daha fazla görünürlük elde edecek ve diğer arama terimlerinde de potansiyel olarak daha üst sıralarda yer alacaktır. Bu durum arama motoru optimizasyonunun iyi bilinen ve TV reklamları aracılığıyla artırılabilen bir pozitif etkisidir.

Yani TV reklamları Google’ın web sitelerini değerlendirmek için kullandığı kullanıcı sinyallerini de doğrudan etkiler. Kullanıcılar bir TV reklamını gördükten sonra web sitenizi ziyaret ederse, burada kalıp belirli işlemler gerçekleştirirse (örneğin iletişim formu doldurmak, ürün satın almak), Google bunu olumlu bir sinyal olarak görür. Web sitenizin toplu olarak arama sonuçlarındaki sıralamasını iyileştirmeye yardımcı olur.

Gözlemimiz; TV reklamlarının aynı zamanda arama motorları için de önemli bir kullanıcı sinyali olan daha uzun bekleme sürelerine yol açtığını göstermektedir.

Sonuç

2010 yılı civarında Hürriyet’e tam sayfa bir acenta olarak otel reklamı verdiğimizde o gün site ziyaretçisi 200 kişi artmıştı ve oldukça verimsizdi. Fakat; marka algısı ve güvenirlliği için uzun süre gazetelerde tam sayfa reklam vermeye devam ettik.

Başka bir turizm acentasında Acun Ilıca’lının sunduğu “Var Mısın Yok Musun” programına anasponsor olduğumuzda site ziyaretçisi 10.000 kişi artmıştı. 2012 yılında her bir ziyaretçi için 50 TL verdiğimiz anlamına gelmekteydi. Anlık satış olarak geleneksel reklam modelleri sizi şaşırtabilir. TV reklamlarını uzun soluklu düşünmek ve ona göre değerlendirmek daha mantıklı olacaktır.

Related Posts
Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *