Kullanıcının arama amacı, kullanıcının internette arama yaparken bulmayı amaçladığı şeydir.
Arama motorları kullanıcılara aradığı sonucu sunarken bu kavramı ciddi şekilde dikkate alır. Aksi takdirde sonuçlar ideal olmaz ve hiç kimse arama yapmak için interneti kullanmaz. Peki; SEO stratejimizi planlarken bu amacı ne kadar dikkate alıyoruz?
Hedef kitlenin talepleri giderek artıyor ve hem arama motorları hem de içerik yayınlayan şirketler ve içerik yazarları açısından onların ihtiyaçlarını karşılamak zorlaşıyor.
Google gibi arama motorları her zaman kullanıcının arama amacını göz önünde bulundurarak sorgu yapan kullanıcılara gösterdikleri içerikle oyunlarını hızlandırıyor ve daha talepkar hale geliyor. Endişelenmeyin, çünkü bu makalede size bu konuya başlamanız ve iyi sıralanan faydalı makaleler oluşturmanız için gerekli anahtarları sunacağız.
Web Tasarım çalışmasına başlamadan önce, her yeni işte mutlaka firmanın hedef kitlesi kim ve bu hedef kitle ne istiyor? Sorularını sorarak en doğru ve başarılı site için çalışma yaparız.
Anahtar Kelime Aramalarından Kullanıcı Amacını Anlamaya Çalışma Süreci
Bu noktada şunu merak ediyor olabilirsiniz: Bir makale yazarken veya web sayfası oluştururken en önemli unsur anahtar kelimeler değil miydi? Anahtar kelimelerin hâlâ önemli olmasına rağmen neden artık tek odak noktası olmadığını anlamak için baştan başlamamız gerekiyor.
Google, ilk günlerinde arama sonuçlarını görüntülemek için matematiksel bir algoritma kullanıyordu. Güçlü ve yenilikçi olmasına rağmen bu algoritma nispeten basitti ve temel olarak üç hususu dikkate alıyordu:
- Bağlantı metni: Başka bir web sitesini ziyaret etmek için tıklanabilen görünür metin.
- Sitede Kullanılan Anahtar Kelimeler: Makalenin başlığında, alt başlıklarında ve gövdesinde görünmesi gereken anahtar kelimeler.
- Backlink: Diğer sitelerden sayfaya gelen bağlantıların sayısı ve kalitesi.
O dönemde bu üç unsura göre siteleri sıralaması kullanıcılara daha iyi ve daha alakalı sonuçlar sunabilmesi nedeniyle Google’ı ana rakipleri AltaVista ve Yahoo’dan daha başarılı hale getiriyordu.
Sonuç olarak o dönemde iyi bir anahtar kelime analizi yapmak, metinde anahtar kelime kullanmak ve backlink almak yeterliydi. Ancak bu anahtar kelimeleri aşırı kullanarak veya çok fazla yapay bağlantı alarak Google’ı aldatmaya çalışan sahte web sitelerinin ortaya çıkmasına neden oldu. Google bu sorunları çeşitli güncellemelerle ele aldı ancak hiçbir zaman yeterli olmadı. Kullanıcı arama amacının denkleme dahil edilmesi sayesinde büyük değişimin başladığı yer burasıdır.
Türk SEM olarak Google’nin bunu anlamayı Google Chrome ve Analistik verilerinden aldığını düşünüyoruz. Buradan aldığı verileri genellediği varsayımına ulaşabiliriz.
Google, kullanıcının eylemlerini daha iyi anlayabilmek için matematiksel algoritmasının değişmesi ve daha karmaşık hale gelmesi gerektiğini fark etti. Temelde daha insani bir şekilde çalışacak sonuç kalitesini artıracak ve kandırılması veya atlatılması daha zor bir sistem yaratacak bir algoritmaya ihtiyacı vardı. Bu, kullanıcının arama amacının dikkate alınmaya başladığı andı; bunun temel nedeni, denkleme iki yeni unsurun eklenmesiyle gerçekleşti:
- Kullanıcı davranışı, kullanıcıların sayfalarda nasıl gezindiğini anlamak ve onlara aradığı içerikle ilgili yanıt verip vermediklerini belirlemek.
- Sayfaların içeriğinin ve bağlamının anlamsal olarak anlaşılması. (NLP, bunu daha ileride güzelce anlatmayı planlıyorum, hiç merak etmeyin)
Ancak bu iki yeni husus öncekilerin yerini almıyor; onları tamamlıyorlar. Anahtar kelimeler ve bağlantılar ortadan kalkmadı veya geçerliliğini yitirmedi; bunlar hâlâ önemlidir. Ancak artık yalnız değiller; artık metin kalitesi ve bilgi değeriyle ilgili daha çok insanla ilgili unsurlar dikkate alınıyor. Sonuçta kullanıcıların gerçekten değer verdiği şey budur.
Bu konuda önem sırası yapmak gerçekten çok zor. Bu 5 temel kriterin hepsi de önemli diyebilirim. Fakat; dönem dönem bazı kriterler diğerlerinden daha önemli bir hale gelebiliyor. Kim bilir belki ilerde 6. bir madde de eklebilir. Bu yazıyı 2024’te yazdığımızı varsayarsak 3-5 yıl sonra bazı taşlar kımıldayabilir.
Konuya dönecek olursak bu neye yol açtı? Bir yandan, “evde egzersiz” veya “evde nasıl kilo verilir” gibi aynı amaca yönelik aramalar için, aynı konuyu ele aldıkları için artık onlar hakkında iki ayrı makale oluşturmaya gerek yok. Bu daha önce olmayacak bir durumdu ve iki ayrı makalenin olması sıralama açısından daha faydalı olurdu. Günümüzde bunu yaparsanız, kendi içeriğinize zarar verebilirsiniz, bu da içerik yamyamlığı olarak adlandırılan duruma yol açabilir ve her iki makalenin SEO’sunu zayıflatabilir.
Arama Amacı Türleri
Artık kullanıcı arama amacının ne olduğunu ve makalelerinizi yazarken ve sayfanızı tasarlarken bunu dikkate almanın neden önemli olduğunu anladığınıza göre, bu niyetin her zaman aynı olmadığı gerçeğini derinlemesine inceleyelim . İnsanlar çeşitli nedenlerle internete giriyor. Bu nedenleri beraber incelemek, size bazı fikirler verebilir. İnsanların aradığı içerik türünü anlamak, çevrimiçi kullanıcı davranışını daha iyi anlamanıza, anahtar kelimeleri daha etkili seçmenize ve daha iyi içerik hazırlamanıza yardımcı olacaktır.
Bilgilendirici
Bir kişi bilgilendirici bir arama amacına sahip olduğunda, belirli bir konuyu daha iyi anlamak için bilgi arıyordur. Bu bağlamda, kullanıcı kapsamlı bir açıklama gerektirmeyen kısa ve basit bir cevap aradığında amaç basit olabilir. Google bunun farkındadır ve bu gibi durumlar için bir makaleye tıklamaya gerek kalmadan doğrudan yanıtlar sağlayan öne çıkan snippet bölümünü oluşturmuştur.
Kullanıcının o kadar basit olmayan yanıtlar aradığı daha karmaşık, bilgilendirici bir arama amacı ile de karşılaşmak mümkündür . Bu durumların çoğunda Google bir snippet görüntülemeyi tercih eder.
Bu durumlarda, sayfanızın bu tür arama amacına yanıt verecek şekilde Google tarafından seçilmesine yönelik önerimiz; sağladığınız bilgilerin doğru olması, iyi araştırılmış ve düzgün yazılmış olmasını sağlamanız olacaktır.
Gezinme
Gezinme arama amacı, kullanıcı belirli bir web sitesini veya şirketi bulmaya çalışırken ortaya çıkar. Bir kişi “YouTube” kelimesini veya belirli bir markanın adını girdiğinde bu durum söz konusu olacaktır. Bu gibi durumlarda Google, kullanıcıların hızlı bir şekilde erişmesine yardımcı olmak için resmi web sitesini görüntüler.
Kullanıcı bir şirketin, mağazanın veya yerin fiziksel konumunu bilmek istediğinde buna navigasyonel arama amacı da denilebilir.
Temel olarak bu tür bir niyette, kullanıcı zaten şirkete ve özelliklerine aşinadır ve tek istediği, ürünleri satın almak veya hizmetlerinden yararlanmak için o işletme ile etkileşime geçmektir.
Youtube kanalımızı yakın zamanda açtık. Sizler için Dijital Pazarlama ile ilgili önemli ve kritik bilgileri paylaşıyoruz, abone olmak isteyebilirsiniz.
İşlemsel
Bunlar genel olarak satın alma niyetiyle yapılan aramalardır. Bu amacı gerçekleştirmenin en iyi yolu ürün sayfaları veya ücretli reklamlar oluşturmaktır. Bu tür arama amaçları genellikle diğerlerinin yanı sıra “fiyat”, “satın al” veya “teklif” gibi anahtar kelimeleri içerir.
SEO Stratejinizde Kullanıcı Arama Amacı Nasıl Kullanılır?
Artık paylaştığımız bilgileri SEO stratejinize dahil etmenin zamanı geldi. Nasıl yaparsın? İşte adımlar:
Geleneksel Anahtar Kelime Analizi
Daha önce de belirttiğimiz gibi arama amacı önemlidir ancak anahtar kelimelerin yerini almaz; onları sadece tamamlar. Bu nedenle, yaptığınız anahtar kelime analizi değişmeyecektir. En alakalı anahtar kelimeleri en az rekabetle bulmak için SEMrush, Anahtar Kelime Araştırma Aracı veya Ahrefs gibi SEO araçlarını kullanmanızı öneririz.
Google’da Arama Amacını Kontrol Edin
Seçtiğiniz anahtar kelimeye ilişkin en iyi Google sonuçlarında ilk 10 sırada çıkan site içeriklerini bilmek ve analiz etmek, hangi kaynakların kullanıcılar için en ilgi çekici olduğunu anlamanıza ve dolayısıyla Google’da daha üst sıralarda yer almanıza yardımcı olacaktır. Ne tür içeriklere sahipler? İnsanlara ne sunuyorlar? İçeriğinizi oluşturmak ve başarı şansınızı artırmak için bu yönlerden ilham alın.
Değer katmak
Önceki adım iyi bir başlangıç noktası olsa da, Google’ın zaten web sitelerini benzersiz bir değer teklifiyle ödüllendirdiğini unutmayın. İçeriklerini veya genel yapılarını kopyalarsanız ve mevcut iyi konumlandırılmış web sitelerine çok benzer içerik yazarsanız onların önünde bir sıralamada yer almanız mümkün olmayacaktır (ve içeriğiniz intihal olarak bile değerlendirilebilir). Bu nedenle bir adım daha ileri gidin ve kılavuz olarak onlardan ilham almanın yanı sıra, ekstra bilgiler, görseller veya ilgi çekici eklentiler aracılığıyla benzersiz bir dokunuş sağlayın. Son olarak kalabalığı takip etmekten kaçının. İçeriğinizi bulunduğunuz yıla özel revize edin. Rakipleriniz belki o içeriği 5 yıl önce yazdı, 5 yılda çok değişmiş olabilir.
İçerik Türünü Analiz Et
SEO araçları aynı zamanda bir anahtar kelime için en popüler içerik biçimini belirlemenize de yardımcı olabilir. Bu şekilde, örneğin belirli bir anahtar kelime için bir makalenin mi yoksa bir e-kitabın mı daha uygun olduğuna karar verebilirsiniz.
Son Not
Enteresan bir hikaye : Türkiye’nin kendi döneminde en büyük “Tatil Haberleri” portalı bünyemizde faaliyet göstermekteydi. Tam olarak o dönemde Google içerik anlama stratejisini devreye aldı ve kullanıcı davranışlarını belirleyici bir faktör olarak algoritmalarına ekledi. Bu eklemeyle kış aylarında bir anda ilgili sitemiz aramalarda özellikle kendi aramasında “Tatil haberleri” geriledi.
Tabi bunu anlamamız 1 yılı buldu. Kaybolmasının temel nedeni kış aylarında öğrencilerin “Kar Tatil Haberi” arıyor olması temel oluşturmuştu. Biz site mantığı olarak kar tatil haberleri vermiyorduk. Bu sebeple öğrencilerin aradığı içeriği sunmadığımız için aramalardan oldukça geriledik.
Siz siz olun bir arma tümcesini yıl içerisinde bile değişiklik gösterebileceğini unutmayın.
Bu konu hoşunuza gittiyse SEO Uyumlu İçerik Nasıl Yazılır? başlıklı içeriğimize de göz atabilirsiniz.